Keďže sa auto pohybuje vďaka pneumatikám, práve ich 100 % stav je alfa a omega úspechu. V prvom rade treba pamätať, že ideálne podmienky v zime vám zabezpečia jedine a len zimné zmesi pneumatík. Pokiaľ teda máte obuté letné alebo celoročné pneumatiky, nielen, že to môže byť nebezpečné, je to aj škodlivé z pohľadu spotreby
Druhým pravidlom je udržiavanie tlaku. Správny tlak v pneumatikách je kľúčový pre zabezpečenie optimálnej trakcie a minimalizáciu odporu pri kotúľaní. Pozor si dajte na nízky tlak, ktorý zvyšuje trenie pneumatiky a teda aj spotrebu paliva.
Na druhej strane, ak je tlak príliš vysoký, môže to negatívne ovplyvniť opotrebenie pneumatík. Stále je ale lepší viac vysoký, ako príliš nízky tlak.
Okrem správnej priľnavosti pneumatík je dôležité aj to, ako s nimi brzdíte. V zime využívajte viac motorové brzdenie, ktoré dosiahnete uvoľnením plynového pedálu alebo preradením na nižší prevodový stupeň. Tým sa znižuje rýchlosť vozidla bez potreby použiť brzdový pedál, čím šetríte brzdové platničky, kotúče aj pneumatiky.
Jednou z častých chýb motoristov, o ktorej si myslia, že im pomáha, no vlastne im škodí, je dlhé ohrievanie motora u novších áut. Najnovšie modely totiž disponujú motormi schopnými výkonu aj pri nižšej teplote, netreba ich preto na úvod zahrievať.
Dlhé zahrievanie má negatívny dopad na spotrebu paliva. Keď motor beží na voľnobeh, stále spotrebúva palivo, pričom dlhé nečinné státie na voľnobehu zbytočne míňa palivo. Neprináša pritom žiadny výkon, naopak, motor produkuje emisie. Toto pravidlo neplatí pre staršie motory a mimoriadne nízku teplotu, kde to má istý zmysel.
Vo všeobecnosti platí, že sa odporúča ohrievanie motora na voľnobehu len na nevyhnutne krátku dobu, obvykle nie viac ako 30 sekúnd od naštartovania.
Najefektívnejší a najšetrnejší spôsob, ako ohriať motor, je jemná jazda v nižších otáčkach. Tá by mala byť v zime celkovo viac plynulá, zrýchľovanie aj brzdenie musia byť postupné. Udržiavajte ideálnu vzdialenosť od vozidiel pred vami, predvídajte na križovatkách, jazdite na čo najvyšší prevodový stupeň a konštantnou rýchlosťou.
Obzvlášť v zime sa vyhýbajte nadmernému zaťaženiu vozidla, ktoré má vplyv na to, že motor musí pracovať ťažšie, aby vozidlo pohol, čo vedie k vyššej spotrebe paliva. Každých dodatočných 40 kg môže pritom zvýšiť spotrebu paliva o 1 až 2% navyše. Zvlášť v zime to platí dvojnásobne, lebo motor dostáva zabrať aj kvôli chladu.
Všeobecne platí, že treba minimalizovať to, čo v aute vozíte iba na predmety a veci, ktoré sú nevyhnutné. V zime môžu hmotnosť zvyšovať reťaze na kolesá, snehové lopaty, posypový materiál, priveľa autopríslušenstva alebo aj príliš plná nádrž paliva.
Pravidelne kontrolujte a vyprázdňujte kufor a interiér vozidla od nepotrebných vecí. Aj drobnosti, no ak ich je veľa, môžu pri sčítaní výrazne prispieť k celkovému zaťaženiu vozidla. Dôležité je aj to, aby bolo rozloženie hmotnosti čo najviac rovnomerné. Pozor na strešné nosiče a boxy na lyže, tie môžu zvýšiť aerodynamický odpor.
Veľký vplyv na spotrebu paliva v zime má rozumné používanie kúrenia. Pozor si dajte najmä na permanentné spustenie klimatizácie počas celého roka.
Klimatizácia totiž zvyšuje spotrebu paliva, pretože jej chod vyžaduje energiu, ktorú motor čerpá z paliva. V zime môže byť tento efekt menej výrazný ako v lete, ale stále s ním treba počítať. Používajte teda klimatizáciu iba vtedy, keď je to nevyhnutní a ak má vaše vozidlo systém rekuperácie tepla z motora na ohrev kabíny, využite ho.
Ak potrebujete odstrániť zahmlievanie, krátkodobé použitie klimatizácie je v poriadku. Nemalo by to byť dlhodobé a pri nižších rýchlostiach môže byť dokonca efektívnejšie krátkodobé otvorenie okien. Efektívne treba používať aj kúrenie.
Tu môžu byť faktorom pre úsporu paliva a zároveň dosiahnutie rýchleho teplotného komfortu vyhrievané sedadlá. Tie totiž poskytujú priamy zdroj tepla pre cestujúcich a sú obvykle efektívnejšie z hľadiska spotreby energie v porovnaní s kúrením celého interiéru vozidla. Pochopiteľne, po zohriatí motora sa nebojte normálne zakúriť.
Špeciálne pre zimné obdobie si viete zakúpiť aditíva do paliva, či už máte benzínový alebo naftový motor. Existujú aj špeciálne aditíva pre AdBlue.
Ich úlohou je jednak zabrániť zamŕzaniu paliva alebo močoviny, ale zároveň zlepšiť ich vlastnosti. Obzvlášť v prípade benzínu a nafty majú aditíva prospešné účinky a to jednak ako prevencia korózie, ale zároveň aj ako prečistenie palivového a motorového systému. To zvýši ich účinnosť a má priaznivý vplyv aj na spotrebu vozidla.
Veľmi dôležité je tiež venovať autu pravidelnú údržbu a špeciálne pred zimou. To by malo zahŕňať kontrolu a výmenu motorového oleja a filtrov, čím zabezpečíte hladkú a efektívnu prácu motora. Dôležité je skontrolovať a aj vzduchový filter.
Pozornosť venujte aj kontrole a nastaveniu sviečok, opotrebované alebo špinavé zapaľovacie sviečky môžu spôsobiť neefektívne spaľovanie paliva. Kontrola a prípadná výmena sviečok môže zlepšiť výkon motora a znížiť spotrebu paliva. Pozor si dajte aj na stav batérie a na doplnenie nemrznúcej zmesi pre fungovanie motora.
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024